GEN 3.3 ILMALIIKENNEPALVELUT

 

1 VASTAAVA PALVELUN TARJOAJA

Fintraffic ANS huolehtii ilmaliikennepalvelun järjestämisestä, ohjeistamisesta ja suorittamisesta Suomessa lukuunottamatta Mikkelin ja Seinäjoen lentopaikkojen lentotiedotusvyöhykkeitä kyseisten lentopaikkojen ilmaliikennepalveluelinten palveluaikoina. Yhteystiedot kohdassa 6.
Suomessa sovelletaan ilmaliikennepalvelussa pääosiltaan seuraavissa ICAO:n julkaisuissa annettuja normeja, suosituksia ja menetelmiä.
Kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen ja menettelytapojen väliset merkittävät eroavaisuudet on annettu osassa GEN 1.7.
  • Annex 2 Rules of the Air
  • Annex 11 Air Traffic Services
  • Doc 4444 Procedures for Air Navigation Services - Rules of the Air and Air Traffic Services (PANS-RAC)
  • Doc 8168 Procedures for Air Navigation Services - Aircraft Operations (PANS-OPS)
  • Doc 7030 Regional Supplementary Procedures
     

2 VASTUUALUE

Helsingin lentotiedotusalue (HELSINKI FIR), joka käsittää Suomen valtakunnan ilmatilan sekä niiden aavallamerellä sijaitsevien alueiden yläpuolella olevan ilmatilan, joissa Suomi huolehtii ilmaliikennepalvelun antamisesta.
Suomen lentotiedotusalueella valtakunnan rajan läheisyydessä sijaitsevat alueet, joilla ilmaliikennepalvelun antaminen on liikenteellisistä syistä delegoitu Ruotsin tai Norjan ATS-viranomaisille, on esitetty osassa ENR 2.1 ja ENRC-kartalla.
 

3 ILMALIIKENNEPALVELU JA SIIHEN LIITTYVÄT PALVELUT

Suomessa annetaan ilmaliikennepalvelua seuraavasti:
  
  • Aluelennonjohtopalvelu (ACC)
  • Lähestymislennonjohtopalvelu (APP)
  • Lähilennonjohtopalvelu (TWR)
  • Hälytyspalvelua (ALRS)
  • Lentotiedotuspalvelua (FIS)
  • Lentopaikan lentotiedotuspalvelua (AFIS)
Lennonjohtopalvelua voidaan antaa tutkapalveluna. Lisäksi Suomessa on käytössä lähestymisalueen automaattinen tiedotuspalvelu (ATIS).
ATS-järjestelmän kuvaus , mukaanlukien ilmatilan jako ja sen voimassaolo sekä Suomessa sovellettava ilmatilaluokitus on annettu osassa ENR 1.4. Palveluelimet eri ilmatilan osissa on annettu osassa ENR 2 sekä ao. lentoaseman kohdalla osassa AD 2.
Tutkapalvelu ja -menetelmät on esitetty osassa ENR 1.6.

3.1 Lentopaikan lentotiedotuspalvelu - AFIS

3.1.1. Yleistä
Lentopaikan lentotiedotuspalvelu AFIS (Aerodrome Flight Information Service) on osa ilmaliikennepalvelujärjestelmää. AFIS-palvelu on järjestetty IFR-liikenteen turvaamiseksi lentopaikoilla, joilla lennonjohtopalvelua ei liikenteen määrän vuoksi ole katsottu tarpeelliseksi. Palvelun antamisesta vastaa tehtäväänsä koulutettu lennontiedottaja. AFIS-lentopaikalla ja sitä ympäröivässä ilmatilassa olevalle ilmaliikenteelle annetaan tiedotuksia turvallisen ja joustavan lentoliikenteen aikaansaamiseksi. AFIS-elimeltä saamiensa tiedotusten sekä omien tietojensa ja havaintojensa perusteella ja lentosääntöjä noudattaen ilma-aluksen päällikkö vastaa turvallisen etäisyyden säilyttämisestä muuhun liikenteeseen sekä ilmoittaa aikomuksensa. Lentopaikkaa palvelevien laitteiden käytön ja ajoneuvoliikenteen johtamisen osalta menetelmät vastaavat lentopaikkoja, joilla annetaan lennonjohtopalvelua.
 
3.1.2. Vastuualue
AFIS-elimen vastuualue on lentopaikan ympärille perustettu lentotiedotusvyöhyke (FIZ) sekä liikennealue. Lentotiedotusvyöhykkeen rajat on annettu asianomaisen AFIS-lentopaikan kohdalla osassa AD 2. Lentotiedotusvyöhykkeen ilmatilaluokka on G ja se on määritelty radiovyöhykkeeksi (RMZ).
Huom. 1: Joillakin AFIS-lentopaikoilla annetaan ajoittain AFIS-palvelun sijasta ATC-palvelua. Järjestely voi olla joko pysyvä (AIP, AD 2) tai tilapäinen (AIP SUP). Annettavan palvelun taso (ATC tai AFIS) sekä niitä koskevat toiminta-ajat ilmoitetaan AIS-julkaisuissa.
Huom. 2: Lentosuunnitelma on esitettävä lentopaikan lentotiedotusvyöhykkeellä sen voimassaoloaikana suoritettavaksi aiotusta lennosta (REF SERA.4001 b) 3). Lentosuunnitelman on sisällettävä kohdissa SERA.4005 a) 1) - 14) tarkoitetut tiedot ja lisäksi ilma-aluksen päällikön nimi.
Huom. 3: Lentotiedotusvyöhykkeellä lennettäessä ilma-aluksella tulee olla kaksipuolinen radioyhteys, REF AIP, ENR 1.4.
Huom. 4: AFIS-elin voi myöntää luvan poiketa kaksipuolisesta radioyhteysvaatimuksesta yksittäiselle lentotiedotusvyöhykkeelle aiotulle lennolle (REF SERA.6005 a).
Huom. 5: VFR-ilmoittautumispaikkojen ja -reittien sekä korkeuksien käyttöä koskevat määräykset on esitetty osassa ENR 1.5.
 
3.1.3. AFIS-elimen tehtävät ja toiminta
Huom. Alla kuvatut menettelytavat ovat voimassa ao. AFIS-elimen toiminta-aikoina.
AFIS-elimen tehtäviin kuuluu:
  1. antaa vastuualueellaan oleville ilma-aluksille liikennetiedotuksia ja muita lennon suorituksen kannalta tarpeellisia tietoja (mm. säätiedot, lentopaikan olosuhteita koskevat tiedot),
  2. valvoa lentoaseman laitteistojen toimintakuntoa,
  3. välittää lennonjohtoelimen antamia selvityksiä ja reittitiedotuksia (ks. kohta 3.1.3.1 alla),
  4. ilmoittaa lentoonlähtöä / laskua varten käytössä olevan kiitotien (ks. kohta 3.1.3.2 alla),
  5. antaa ilma-aluksille pysäköintiopastusta tarvittaessa,
  6. johtaa ajoneuvoliikennettä,
  7. antaa hälytyspalvelua.
3.1.3.1. Reittiselvitykset ja reittitiedotukset
AFIS-elin pyytää aluelennonjohdolta reittiselvitystä tai reittitiedotusta välitettäväksi lähtevälle ilma-alukselle seuraavissa tapauksissa:
  1. Reittiselvitys IFR/VFR-ilma-alukselle aina kun lento suuntautuu lentotiedotusvyöhykkeeltä valvottuun ilmatilaan.
  1. Reittitiedotus IFR-ilma-alukselle aina kun sen reitti suuntautuu lentotiedotusvyöhykkeeltä valvomattomaan ilmatilaan (ilmatilaluokka G), ks. myös huomautus alla.
Huom. Ilma-aluksen päällikön tulee tiedostaa, että valvomattomassa ilmatilassa operoivilla VFR-ilma-aluksilla ei ole radioyhteysvaatimusta tai velvollisuutta ilmoittaa lennoistaan. Tällöin ne eivät välttämättä ole myöskään ATS-yksiköiden tiedossa.
 
3.1.3.2. Käytössä oleva kiitotie
Käytössä olevaksi kiitotieksi kutsutaan sitä kiitotietä, jota AFIS-elin pitää sillä hetkellä sopivimpana lentoonlähtöä tai laskeutumista suorittaville ilma-aluksille.
Huom. 1: Ilma-alukset lähtevät ja laskeutuvat tavallisesti vastatuuleen ellei turvallisuus ja liikennetilanne edellytä muun suunnan valitsemista. Käytössä olevan kiitotien valintaan vaikuttavat pintatuulen nopeuden ja suunnan lisäksi mm. laskukierrokset, paikalliset sääolosuhteet ja melurajoitukset.
Huom. 2: Ilma-aluksen päällikkö voi käyttää, liikennetilanteen ja olosuhteiden niin salliessa, muuta kuin käytössä olevaa kiitotietä ilmoitettuaan siitä AFIS-elimelle.
3.1.3.3. Merkit
3.1.3.3.1. Valomerkit
Milloin lentävää ilma-alusta ei voida varoittaa vaarasta muulla tavoin, AFIS-elin voi antaa sille seuraavia valomerkkejä:
  1. Punainen vilkkuvalo - lentopaikka on vaarallinen
  2. Punainen valoammus (jos käytettävissä) - laskeutuminen ei toistaiseksi ole turvallista.
AFIS-elimen antamia valomerkkejä on pidettävä varoituksina. Vastuu tilanteessa tehtävistä ratkaisuista on ilma-aluksen päälliköllä.
 
3.1.3.3.2. Maamerkit
AFIS-lentopaikalla voidaan käyttää lentosääntöjen lisäyksen 1 kohdan 3.2 mukaisia merkkejä lukuunottamatta merkkiä 3.2.5, ‘Lentoonlähtö- ja laskusuunta’.
 
3.1.4. Ilma-alusten toiminta
Ilma-aluksilta edellytetyt ilmoitukset:
 
3.1.4.1. Lähtevä ilma-alus
Lähtevän ilma-aluksen on ilmoitettava:
  1. Turbiinikäyttöisten ilma-alusten on ilmoitettava valmius käynnistämiseen (ks. myös kohta 3.1.4.5 alla).
  2. Aikomus rullata lähtöä varten.
  3. Kiitotien ja mahdollisen odotuspaikan valinta.
  4. Suunniteltu lentoreitti tai lähdön jälkeen noudatettava lentosuunta sekä mahdollinen aikomus kaartaa oikealle.
Huom. Lentosääntöjen mukaan AFIS-lentopaikalla voidaan kaartaa oikealle lentoonlähdön jälkeen ja lähestyttäessä laskua varten, jos muuta ilmaliikennettä ei vaaranneta ja aikeesta kaartaa oikealle ilmoitetaan AFIS-elimelle.
  1. Valmius lentoonlähtöön (ks. myös kohdat 3.1.4.6 ja 3.1.4.7 alla).
Huom. AFIS-elin ilmoittaa ”Ei tiedossa olevaa liikennettä RWYxx” kiitotien ollessa vapaa lentoonlähtöä varten.
  1. Rullaaminen kiitotielle lähtöä varten.
  2. Poistuminen lentotiedotusvyöhykkeeltä.
  3. Mikä tahansa muu liikkuminen tai aikomus, millä saattaa olla vaikutusta muuhun liikenteeseen.
3.1.4.2. Saapuva ilma-alus
Saapuvan ilma-aluksen on ilmoitettava:
  1. Paikka, lentokorkeus sekä arvioitu saapumisaika lentopaikalle tai lentotiedotusvyöhykkeellä olevan suunnistuslaitteen yläpuolelle. Tiedot on annettava viimeistään saavuttaessa lentotiedotusvyöhykkeen rajalle tai lähestymiskarttaan merkitylle ilmoittautumispaikalle.
Huom. Ensimmäinen yhteydenotto tulisi suorittaa niin aikaisessa vaiheessa, että AFIS-elimellä on mahdollisuus antaa tarvittavat liikenneilmoitukset. Hyvissä ajoin suoritettu yhteydenotto on erityisen tärkeä niissä tapauksissa, jolloin lentosuunnitelma lentotiedotusvyöhykkeellä lentämistä varten annetaan vasta lennolla. VFR-ilmoittautumispaikkojen ja -reittien käyttö, ks. osa ENR 1.5.
  1. Valittu kiitotie ja IFR-lennolla lisäksi käytettävä lähestymismenetelmä (alkulähestymisreitti, racetrack, tms.).
  2. Aikomus suorittaa oikeanpuoleinen laskukierros.
  3. Odotuskuvioon saapuminen ja siitä lähteminen.
  4. Mittarilähestymismenetelmän aloittaminen tai laskukierrokseen saapuminen.
  5. Alku- ja loppulähestymisrastin tai ulkomerkin ylitys mittarilähestymisen aikana.
  6. Kaarto perusosalle tai loppuosalle.
Huom. AFIS-elin ilmoittaa ”Ei tiedossa olevaa liikennettä RWYxx” kiitotien ollessa vapaa laskua varten.
  1. Rullaaminen asematasolle tai paikoitusalueelle laskun jälkeen.
  2. Lähestymisen keskeytys ja sitä seuraavat aikomukset.
  3. Mikä tahansa muu liikkuminen tai aikomus, millä saattaa olla vaikutusta muuhun liikenteeseen.
3.1.4.3. FIZ:n läpilentävä ilma-alus
Ilma-aluksen, joka lentää lentotiedotusvyöhykkeelle aikomatta laskeutua kyseiselle lentopaikalle, on ilmoitettava:
  1. Paikka ja lentokorkeus.
  2. Reitti, aikomus ja lentotiedotusvyöhykkeellä noudatettava lentokorkeus sekä niiden mahdolliset muutokset.
  3. Arvioitu saapumisaika lentotiedotusvyöhykkeelle, lentotiedotusvyöhykkeellä olevan suunnistuslaitteen tai lentopaikan yläpuolelle ja niiden ylitys sekä poistuminen lentotiedotusvyöhykkeeltä.
     
3.1.4.4. Liikennealueella liikehtivä ilma-alus
Ilma-aluksen, joka liikkuu lentopaikan liikennealueella ilman, että liikkuminen liittyy lentoonlähtöön tai laskeutumiseen, on ilmoitettava aikeistaan AFIS-elimelle.
 
3.1.4.5. Käynnistäminen
Lähtevän IFR-turbiini-ilma-aluksen ilmoittaessa olevansa valmis käynnistämään, AFIS-elin:
  1. Tiedottaa käynnistykseen vaikuttavista seikoista (muu liikenne, lentopaikan olosuhteet, ATFCM-rajoitukset), joiden perusteella ilma-aluksen päällikkö päättää käynnistysajankohdasta.
3.1.4.6. Odottaminen ennen lentoonlähtöä
Milloin välitön lentoonlähtö ei muun liikenteen vuoksi ole mahdollinen, lähtevän ilma-aluksen on odotettava:
  1. Odotuspaikalla, mikäli se on merkitty ja merkit ovat näkyvissä, tai
  2. Muutoin vähintään seuraavalla etäisyydellä kiitotien reunasta:
    • 30 metriä, kun kiitotie on alle 900 metrin pituinen, tai
           
    • 50 metriä, kun kiitotien pituus on 900 metriä tai enemmän.
       
3.1.4.7. Lentoonlähtö
Lentoonlähdöt tapahtuvat yleensä siinä järjestyksessä, jossa ilma-alukset ilmoittavat olevansa valmiina lähtöön. Tästä järjestyksestä voidaan kuitenkin poiketa liikennetilanteen edellyttäessä tai ilma-aluksien ohjaajien keskenään niin sopiessa.
 
3.1.5. Harrasteilmailu lentotiedotusvyöhykkeellä
Joustavan ilmaliikenteen ja tehokkaan lentotiedotuspalvelun mahdollistamiseksi harrasteilmailutoimintaa (laskuvarjohyppytoiminta, lennot ilmapalloilla, lennokkitoiminta, jne.) harjoittavien tahojen tulisi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa olla yhteydessä AFIS-elimeen menettelytapojen sopimiseksi.
 

4 ATS-ELIMEN JA LENTOTOIMINNANHARJOITTAJAN VÄLINEN KOORDINOINTI

Täydennetään myöhemmin.
 

5 MINIMILENTOKORKEUS

Julkaistut minimikorkeudet eivät sisällä korjausta kylmien lämpötilojen vaikutukselle. Näitä korkeuksia ovat mm:
  • minimialuekorkeudet (AMA)
  •  estevarakorkeudet (OCA)
  • lähtö-, tulo- tai lähestymismenetelmän sekä ATS-reitin segmenttikohtaiset minimiestevarakorkeudet (MOCA)
  • minimisektorikorkeudet (MSA)
  • valvonta minimikorkeusalueiden (SMAA) minimikorkeudet
Vektoroidessaan IFR-lentoa tai antaessaan oikaisun pois ATS-reitiltä huolehtii lennonjohtaja minimiestevaran säilymisestä siihen saakka, kunnes ilma-alus saavuttaa pisteen, josta ilma-alus voi jatkaa omalla navigoinnillaan. Annettu selvitys sisältää korjauksen kylmien lämpötilojen vaikutukselle silloin, kun korjaus ylittää 20% vaadittavasta minimiestevarasta.
Mikäli lennonjohtaja on huomioinut kylmän lämpötilan vaatiman korjauksen, sisältää annettu selvitys sanonnan "LÄMPÖTILAKORJAUS TEHTY".
Huom. Mikäli annettu korkeusselvitys (suurempi kuin minimikorkeus) takaa minimiestevaran säilymisen sellaisenaan, ei lämpötilakorjausta lisätä tähän korkeuteen.
Muissa tapauksissa ilma-aluksen päällikkö on vastuussa vaadittavan lämpötilakorjauksen suorittamisesta.
 

6 ILMALIIKENNEPALVELUELINTEN OSOITTEET

Unit name
Aerodrome
Postal address
Telephone
Fax
e-mail
AFS
Website
HELSINKI ACC
 

Helsingin aluelennonjohto / Area Control Centre Helsinki PL 157 FI-01531 VANTAA Finland
+358 3 386 5171
+358 3 386 5172

 

  EFINZFZX
EFINZQZX

 

AIR NAVIGATION SERVICES
 

Fintraffic ANS PL 157 FI-01531 VANTAA
+358 20 4284 000
 

ans@fintraffic.fi
EFHKYAYA
https://www.fintraffic.fi/en/ans/general-terms-air-navigation-services
https://www.fintraffic.fi/fi/ans/palveluehdot

ENONTEKIÖ ATS
EFET
Hetantie 775, 99400 Enontekiö
+358 16 554 8420
 

ansefetats@fintraffic.fi
 

 

HALLI ATS
EFHA
Halinkankaantie 120 35600 HALLI
+358 3 532 0071
 

ansefhaats@fintraffic.fi
 

 

HELSINKI-VANTAA ATS
EFHK
PL 157 FI-01531 VANTAA
+358 9 6151 3325
 

efhk.ats@fintraffic.fi
 

 

IVALO ATS
EFIV
Lentokentäntie 290, 99800 Ivalo
+358 16 675 8620
+358 29 439 8212

 

ansefivats@fintraffic.fi
 

 

JOENSUU ATS
EFJO
Lentoasemantie 30, 80140 Joensuu
+358 13 611 7020
 

ansefjoats@fintraffic.fi
 

 

JYVÄSKYLÄ ATS
EFJY
Lentoasemantie 70, 41160 Tikkakoski
+358 14 445 5880
 

ansefjyats@fintraffic.fi
 

 

KAJAANI ATS
EFKI
Lentokentäntie 7, 87850 Paltaniemi
+358 8 689 7520
 

ansefkiats@fintraffic.fi
 

 

KEMI-TORNIO ATS
EFKE
Lentokentäntie 75, 94500 Lautiosaari
+358 16 211 8720
 

ansefkeats@fintraffic.fi
 

 

KITTILÄ ATS
EFKT
Levintie 259, 99100 Kittilä
+358 16 366 8920
 

ansefktats@fintraffic.fi
 

 

KOKKOLA-PIETARSAARI ATS
EFKK
Lentäjäntie 162, 68500 Kruunupyy
+358 6 869 6820
 

ansefkkats@fintraffic.fi
 

 

KUOPIO ATS
EFKU
Lentokentäntie 275, 70900 Toivala
+358 17 580 7261
 

ansefkuats@fintraffic.fi
 

 

KUUSAMO ATS
EFKS
Lentokentäntie, 93600 Kuusamo
+358 8 851 8820
 

ansefksats@fintraffic.fi
 

 

LAPPEENRANTA ATS
EFLP
Lentokentäntie 21, 53600 Lappeenranta
+358 5 680 6321
 

anseflpats@fintraffic.fi
 

 

MARIEHAMN ATS
EFMA
Flygfältsvägen 67 22120 Mariehamn Åland, Finland
+358 18 634 420
 

ansefmaats@fintraffic.fi
 

 

MIKKELI ATS
EFMI
  +358 15 366 427
 

   

 

OULU ATS
EFOU
Lentokentäntie 720, 90410 Oulu
+358 8 880 7804
 

ansefouats@fintraffic.fi
 

 

PORI ATS
EFPO
Lentoasemantie 1, 28500 Pori
+358 2 6100 6050
 

ansefpoats@fintraffic.fi
 

 

ROVANIEMI ATS
EFRO
Lentokentäntie, 96930 Rovaniemi
+358 16 363 6612
 

ansefroats@fintraffic.fi
 

 

SAVONLINNA ATS
EFSA
Lentoasemantie 50 57310 Savonlinna
+358 15 411 8120
 

ansefsaats@fintraffic.fi
 

 

SEINÄJOKI ATS
EFSI
  +358 6 421 9620
 

   

 

TAMPERE-PIRKKALA ATS
EFTP
Tornikaari 40, 33960 Pirkkala
+358 3 383 5433
 

anseftpats@fintraffic.fi
 

 

TURKU ATS
EFTU
Lentoasemantie 150, 20360 Turku
+358 2 415 4801
 

anseftuats@fintraffic.fi
 

 

UTTI ATS
EFUT
Lentoportintie 87, 45410 Utti
+358 5 340 8320
 

ansefutats@fintraffic.fi
 

 

VAASA ATS
EFVA
Lentokentäntie 174, 65380 Vaasa
+358 6 212 6120
 

ansefvaats@fintraffic.fi