|
1 VASTAAVA PALVELUN TARJOAJA
|
Fintraffic ANS huolehtii ilmaliikennepalvelun järjestämisestä, ohjeistamisesta ja suorittamisesta Suomessa lukuunottamatta Mikkelin ja Seinäjoen lentopaikkojen lentotiedotusvyöhykkeitä kyseisten lentopaikkojen ilmaliikennepalveluelinten palveluaikoina. Yhteystiedot kohdassa 6.
|
Suomessa sovelletaan ilmaliikennepalvelussa pääosiltaan seuraavissa ICAO:n julkaisuissa annettuja normeja, suosituksia ja menetelmiä.
|
Kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen ja menettelytapojen väliset merkittävät eroavaisuudet on annettu osassa GEN 1.7.
|
-
Annex 2 Rules of the Air
-
Annex 11 Air Traffic Services
-
Doc 4444 Procedures for Air Navigation Services - Rules of the Air and Air Traffic Services (PANS-RAC)
-
Doc 8168 Procedures for Air Navigation Services - Aircraft Operations (PANS-OPS)
-
Doc 7030 Regional Supplementary Procedures
|
|
Helsingin lentotiedotusalue (HELSINKI FIR), joka käsittää Suomen valtakunnan ilmatilan sekä niiden aavallamerellä sijaitsevien alueiden yläpuolella olevan ilmatilan, joissa Suomi huolehtii ilmaliikennepalvelun antamisesta.
|
Suomen lentotiedotusalueella valtakunnan rajan läheisyydessä sijaitsevat alueet, joilla ilmaliikennepalvelun antaminen on liikenteellisistä syistä delegoitu Ruotsin tai Norjan ATS-viranomaisille, on esitetty osassa ENR 2.1 ja ENRC-kartalla.
|
3 ILMALIIKENNEPALVELU JA SIIHEN LIITTYVÄT PALVELUT
|
Suomessa annetaan ilmaliikennepalvelua seuraavasti:
-
Aluelennonjohtopalvelu (ACC)
-
Lähestymislennonjohtopalvelu (APP)
-
Lähilennonjohtopalvelu (TWR)
-
Hälytyspalvelua (ALRS)
-
Lentotiedotuspalvelua (FIS)
-
Lentopaikan lentotiedotuspalvelua (AFIS)
|
Lennonjohtopalvelua voidaan antaa tutkapalveluna. Lisäksi Suomessa on käytössä lähestymisalueen automaattinen tiedotuspalvelu (ATIS).
|
ATS-järjestelmän kuvaus
, mukaanlukien ilmatilan jako ja sen voimassaolo sekä Suomessa sovellettava ilmatilaluokitus on annettu osassa ENR 1.4. Palveluelimet eri ilmatilan osissa on annettu osassa ENR 2 sekä ao. lentoaseman kohdalla osassa AD 2.
|
Tutkapalvelu ja -menetelmät
on esitetty osassa ENR 1.6.
|
3.1 Lentopaikan lentotiedotuspalvelu - AFIS
|
|
Lentopaikan lentotiedotuspalvelu AFIS (Aerodrome Flight Information Service) on osa ilmaliikennepalvelujärjestelmää. AFIS-palvelu on järjestetty IFR-liikenteen turvaamiseksi lentopaikoilla, joilla lennonjohtopalvelua ei liikenteen määrän vuoksi ole katsottu tarpeelliseksi. Palvelun antamisesta vastaa tehtäväänsä koulutettu lennontiedottaja. AFIS-lentopaikalla ja sitä ympäröivässä ilmatilassa olevalle ilmaliikenteelle annetaan tiedotuksia turvallisen ja joustavan lentoliikenteen aikaansaamiseksi. AFIS-elimeltä saamiensa tiedotusten sekä omien tietojensa ja havaintojensa perusteella ja lentosääntöjä noudattaen ilma-aluksen päällikkö vastaa turvallisen etäisyyden säilyttämisestä muuhun liikenteeseen sekä ilmoittaa aikomuksensa. Lentopaikkaa palvelevien laitteiden käytön ja ajoneuvoliikenteen johtamisen osalta menetelmät vastaavat lentopaikkoja, joilla annetaan lennonjohtopalvelua.
|
|
AFIS-elimen vastuualue on lentopaikan ympärille perustettu lentotiedotusvyöhyke (FIZ) sekä liikennealue. Lentotiedotusvyöhykkeen rajat on annettu asianomaisen AFIS-lentopaikan kohdalla osassa AD 2. Lentotiedotusvyöhykkeen ilmatilaluokka on G ja se on määritelty radiovyöhykkeeksi (RMZ).
|
Huom. 1: Joillakin AFIS-lentopaikoilla annetaan ajoittain AFIS-palvelun sijasta ATC-palvelua. Järjestely voi olla joko pysyvä (AIP, AD 2) tai tilapäinen (AIP SUP). Annettavan palvelun taso (ATC tai AFIS) sekä niitä koskevat toiminta-ajat ilmoitetaan AIS-julkaisuissa.
|
Huom. 2: Lentosuunnitelma on esitettävä lentopaikan lentotiedotusvyöhykkeellä sen voimassaoloaikana suoritettavaksi aiotusta lennosta (REF SERA.4001 b) 3). Lentosuunnitelman on sisällettävä kohdissa SERA.4005 a) 1) - 14) tarkoitetut tiedot ja lisäksi ilma-aluksen päällikön nimi.
|
Huom. 3: Lentotiedotusvyöhykkeellä lennettäessä ilma-aluksella tulee olla kaksipuolinen radioyhteys, REF AIP, ENR 1.4.
|
Huom. 4: AFIS-elin voi myöntää luvan poiketa kaksipuolisesta radioyhteysvaatimuksesta yksittäiselle lentotiedotusvyöhykkeelle aiotulle lennolle (REF SERA.6005 a).
|
Huom. 5: VFR-ilmoittautumispaikkojen ja -reittien sekä korkeuksien käyttöä koskevat määräykset on esitetty osassa ENR 1.5.
|
3.1.3. AFIS-elimen tehtävät ja toiminta
|
Huom. Alla kuvatut menettelytavat ovat voimassa ao. AFIS-elimen toiminta-aikoina.
|
AFIS-elimen tehtäviin kuuluu:
-
antaa vastuualueellaan oleville ilma-aluksille liikennetiedotuksia ja muita lennon suorituksen kannalta tarpeellisia tietoja (mm. säätiedot, lentopaikan olosuhteita koskevat tiedot),
-
valvoa lentoaseman laitteistojen toimintakuntoa,
-
välittää lennonjohtoelimen antamia selvityksiä ja reittitiedotuksia (ks. kohta 3.1.3.1 alla),
-
ilmoittaa lentoonlähtöä / laskua varten käytössä olevan kiitotien (ks. kohta 3.1.3.2 alla),
-
antaa ilma-aluksille pysäköintiopastusta tarvittaessa,
-
johtaa ajoneuvoliikennettä,
-
antaa hälytyspalvelua.
|
3.1.3.1. Reittiselvitykset ja reittitiedotukset
|
AFIS-elin pyytää aluelennonjohdolta reittiselvitystä tai reittitiedotusta välitettäväksi lähtevälle ilma-alukselle seuraavissa tapauksissa:
|
-
Reittiselvitys IFR/VFR-ilma-alukselle aina kun lento suuntautuu lentotiedotusvyöhykkeeltä valvottuun ilmatilaan.
|
-
Reittitiedotus IFR-ilma-alukselle aina kun sen reitti suuntautuu lentotiedotusvyöhykkeeltä valvomattomaan ilmatilaan (ilmatilaluokka G), ks. myös huomautus alla.
|
Huom. Ilma-aluksen päällikön tulee tiedostaa, että valvomattomassa ilmatilassa operoivilla VFR-ilma-aluksilla ei ole radioyhteysvaatimusta tai velvollisuutta ilmoittaa lennoistaan. Tällöin ne eivät välttämättä ole myöskään ATS-yksiköiden tiedossa.
|
3.1.3.2. Käytössä oleva kiitotie
|
Käytössä olevaksi kiitotieksi kutsutaan sitä kiitotietä, jota AFIS-elin pitää sillä hetkellä sopivimpana lentoonlähtöä tai laskeutumista suorittaville ilma-aluksille.
|
Huom. 1: Ilma-alukset lähtevät ja laskeutuvat tavallisesti vastatuuleen ellei turvallisuus ja liikennetilanne edellytä muun suunnan valitsemista. Käytössä olevan kiitotien valintaan vaikuttavat pintatuulen nopeuden ja suunnan lisäksi mm. laskukierrokset, paikalliset sääolosuhteet ja melurajoitukset.
|
Huom. 2: Ilma-aluksen päällikkö voi käyttää, liikennetilanteen ja olosuhteiden niin salliessa, muuta kuin käytössä olevaa kiitotietä ilmoitettuaan siitä AFIS-elimelle.
|
|
|
Milloin lentävää ilma-alusta ei voida varoittaa vaarasta muulla tavoin, AFIS-elin voi antaa sille seuraavia valomerkkejä:
|
-
Punainen vilkkuvalo - lentopaikka on vaarallinen
-
Punainen valoammus (jos käytettävissä) - laskeutuminen ei toistaiseksi ole turvallista.
|
AFIS-elimen antamia valomerkkejä on pidettävä varoituksina. Vastuu tilanteessa tehtävistä ratkaisuista on ilma-aluksen päälliköllä.
|
|
AFIS-lentopaikalla voidaan käyttää lentosääntöjen lisäyksen 1 kohdan 3.2 mukaisia merkkejä lukuunottamatta merkkiä 3.2.5, ‘Lentoonlähtö- ja laskusuunta’.
|
3.1.4. Ilma-alusten toiminta
|
Ilma-aluksilta edellytetyt ilmoitukset:
|
3.1.4.1. Lähtevä ilma-alus
|
Lähtevän ilma-aluksen on ilmoitettava:
-
Turbiinikäyttöisten ilma-alusten on ilmoitettava valmius käynnistämiseen (ks. myös kohta 3.1.4.5 alla).
-
Aikomus rullata lähtöä varten.
-
Kiitotien ja mahdollisen odotuspaikan valinta.
-
Suunniteltu lentoreitti tai lähdön jälkeen noudatettava lentosuunta sekä mahdollinen aikomus kaartaa oikealle.
|
Huom. Lentosääntöjen mukaan AFIS-lentopaikalla voidaan kaartaa oikealle lentoonlähdön jälkeen ja lähestyttäessä laskua varten, jos muuta ilmaliikennettä ei vaaranneta ja aikeesta kaartaa oikealle ilmoitetaan AFIS-elimelle.
|
-
Valmius lentoonlähtöön (ks. myös kohdat 3.1.4.6 ja 3.1.4.7 alla).
|
Huom. AFIS-elin ilmoittaa ”Ei tiedossa olevaa liikennettä RWYxx” kiitotien ollessa vapaa lentoonlähtöä varten.
|
-
Rullaaminen kiitotielle lähtöä varten.
-
Poistuminen lentotiedotusvyöhykkeeltä.
-
Mikä tahansa muu liikkuminen tai aikomus, millä saattaa olla vaikutusta muuhun liikenteeseen.
|
3.1.4.2. Saapuva ilma-alus
|
Saapuvan ilma-aluksen on ilmoitettava:
|
-
Paikka, lentokorkeus sekä arvioitu saapumisaika lentopaikalle tai lentotiedotusvyöhykkeellä olevan suunnistuslaitteen yläpuolelle. Tiedot on annettava viimeistään saavuttaessa lentotiedotusvyöhykkeen rajalle tai lähestymiskarttaan merkitylle ilmoittautumispaikalle.
|
Huom. Ensimmäinen yhteydenotto tulisi suorittaa niin aikaisessa vaiheessa, että AFIS-elimellä on mahdollisuus antaa tarvittavat liikenneilmoitukset. Hyvissä ajoin suoritettu yhteydenotto on erityisen tärkeä niissä tapauksissa, jolloin lentosuunnitelma lentotiedotusvyöhykkeellä lentämistä varten annetaan vasta lennolla. VFR-ilmoittautumispaikkojen ja -reittien käyttö, ks. osa ENR 1.5.
|
-
Valittu kiitotie ja IFR-lennolla lisäksi käytettävä lähestymismenetelmä (alkulähestymisreitti, racetrack, tms.).
-
Aikomus suorittaa oikeanpuoleinen laskukierros.
-
Odotuskuvioon saapuminen ja siitä lähteminen.
-
Mittarilähestymismenetelmän aloittaminen tai laskukierrokseen saapuminen.
-
Alku- ja loppulähestymisrastin tai ulkomerkin ylitys mittarilähestymisen aikana.
-
Kaarto perusosalle tai loppuosalle.
|
Huom. AFIS-elin ilmoittaa ”Ei tiedossa olevaa liikennettä RWYxx” kiitotien ollessa vapaa laskua varten.
|
-
Rullaaminen asematasolle tai paikoitusalueelle laskun jälkeen.
-
Lähestymisen keskeytys ja sitä seuraavat aikomukset.
-
Mikä tahansa muu liikkuminen tai aikomus, millä saattaa olla vaikutusta muuhun liikenteeseen.
|
3.1.4.3. FIZ:n läpilentävä ilma-alus
|
Ilma-aluksen, joka lentää lentotiedotusvyöhykkeelle aikomatta laskeutua kyseiselle lentopaikalle, on ilmoitettava:
|
-
Paikka ja lentokorkeus.
-
Reitti, aikomus ja lentotiedotusvyöhykkeellä noudatettava lentokorkeus sekä niiden mahdolliset muutokset.
-
Arvioitu saapumisaika lentotiedotusvyöhykkeelle, lentotiedotusvyöhykkeellä olevan suunnistuslaitteen tai lentopaikan yläpuolelle ja niiden ylitys sekä poistuminen lentotiedotusvyöhykkeeltä.
|
3.1.4.4. Liikennealueella liikehtivä ilma-alus
|
Ilma-aluksen, joka liikkuu lentopaikan liikennealueella ilman, että liikkuminen liittyy lentoonlähtöön tai laskeutumiseen, on ilmoitettava aikeistaan AFIS-elimelle.
|
|
Lähtevän IFR-turbiini-ilma-aluksen ilmoittaessa olevansa valmis käynnistämään, AFIS-elin:
|
-
Tiedottaa käynnistykseen vaikuttavista seikoista (muu liikenne, lentopaikan olosuhteet, ATFCM-rajoitukset), joiden perusteella ilma-aluksen päällikkö päättää käynnistysajankohdasta.
|
3.1.4.6. Odottaminen ennen lentoonlähtöä
|
Milloin välitön lentoonlähtö ei muun liikenteen vuoksi ole mahdollinen, lähtevän ilma-aluksen on odotettava:
|
-
Odotuspaikalla, mikäli se on merkitty ja merkit ovat näkyvissä, tai
-
Muutoin vähintään seuraavalla etäisyydellä kiitotien reunasta:
-
30 metriä, kun kiitotie on alle 900 metrin pituinen, tai
-
50 metriä, kun kiitotien pituus on 900 metriä tai enemmän.
|
|
Lentoonlähdöt tapahtuvat yleensä siinä järjestyksessä, jossa ilma-alukset ilmoittavat olevansa valmiina lähtöön. Tästä järjestyksestä voidaan kuitenkin poiketa liikennetilanteen edellyttäessä tai ilma-aluksien ohjaajien keskenään niin sopiessa.
|
3.1.5. Harrasteilmailu lentotiedotusvyöhykkeellä
|
Joustavan ilmaliikenteen ja tehokkaan lentotiedotuspalvelun mahdollistamiseksi harrasteilmailutoimintaa (laskuvarjohyppytoiminta, lennot ilmapalloilla, lennokkitoiminta, jne.) harjoittavien tahojen tulisi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa olla yhteydessä AFIS-elimeen menettelytapojen sopimiseksi.
|
4 ATS-ELIMEN JA LENTOTOIMINNANHARJOITTAJAN VÄLINEN KOORDINOINTI
|
|
|
Julkaistut minimikorkeudet eivät sisällä korjausta kylmien lämpötilojen vaikutukselle. Näitä korkeuksia ovat mm:
|
-
minimialuekorkeudet (AMA)
-
estevarakorkeudet (OCA)
-
lähtö-, tulo- tai lähestymismenetelmän sekä ATS-reitin segmenttikohtaiset minimiestevarakorkeudet (MOCA)
-
minimisektorikorkeudet (MSA)
-
valvonta minimikorkeusalueiden (SMAA) minimikorkeudet
|
Vektoroidessaan IFR-lentoa tai antaessaan oikaisun pois ATS-reitiltä huolehtii lennonjohtaja minimiestevaran säilymisestä siihen saakka, kunnes ilma-alus saavuttaa pisteen, josta ilma-alus voi jatkaa omalla navigoinnillaan. Annettu selvitys sisältää korjauksen kylmien lämpötilojen vaikutukselle silloin, kun korjaus ylittää 20% vaadittavasta minimiestevarasta.
|
Mikäli lennonjohtaja on huomioinut kylmän lämpötilan vaatiman korjauksen, sisältää annettu selvitys sanonnan "LÄMPÖTILAKORJAUS TEHTY".
|
Huom. Mikäli annettu korkeusselvitys (suurempi kuin minimikorkeus) takaa minimiestevaran säilymisen sellaisenaan, ei lämpötilakorjausta lisätä tähän korkeuteen.
|
Muissa tapauksissa ilma-aluksen päällikkö on vastuussa vaadittavan lämpötilakorjauksen suorittamisesta.
|
6 ILMALIIKENNEPALVELUELINTEN OSOITTEET
|
HELSINKI ACC
|
|
Helsingin aluelennonjohto / Area Control Centre Helsinki PL 157 FI-01531 VANTAA Finland
|
+358 3 386 5171
+358 3 386 5172
|
|
|
EFINZFZX
EFINZQZX
|
|
AIR NAVIGATION SERVICES
|
|
Fintraffic ANS PL 157 FI-01531 VANTAA
|
+358 20 4284 000
|
|
ans@fintraffic.fi
|
EFHKYAYA
|
https://www.fintraffic.fi/en/ans/general-terms-air-navigation-services
https://www.fintraffic.fi/fi/ans/palveluehdot
|
ENONTEKIÖ ATS
|
EFET
|
Hetantie 775, 99400 Enontekiö
|
+358 16 554 8420
|
|
ansefetats@fintraffic.fi
|
|
|
HALLI ATS
|
EFHA
|
Halinkankaantie 120 35600 HALLI
|
+358 3 532 0071
|
|
ansefhaats@fintraffic.fi
|
|
|
HELSINKI-VANTAA ATS
|
EFHK
|
PL 157 FI-01531 VANTAA
|
+358 9 6151 3325
|
|
efhk.ats@fintraffic.fi
|
|
|
IVALO ATS
|
EFIV
|
Lentokentäntie 290, 99800 Ivalo
|
+358 16 675 8620
+358 29 439 8212
|
|
ansefivats@fintraffic.fi
|
|
|
JOENSUU ATS
|
EFJO
|
Lentoasemantie 30, 80140 Joensuu
|
+358 13 611 7020
|
|
ansefjoats@fintraffic.fi
|
|
|
JYVÄSKYLÄ ATS
|
EFJY
|
Lentoasemantie 70, 41160 Tikkakoski
|
+358 14 445 5880
|
|
ansefjyats@fintraffic.fi
|
|
|
KAJAANI ATS
|
EFKI
|
Lentokentäntie 7, 87850 Paltaniemi
|
+358 8 689 7520
|
|
ansefkiats@fintraffic.fi
|
|
|
KEMI-TORNIO ATS
|
EFKE
|
Lentokentäntie 75, 94500 Lautiosaari
|
+358 16 211 8720
|
|
ansefkeats@fintraffic.fi
|
|
|
KITTILÄ ATS
|
EFKT
|
Levintie 259, 99100 Kittilä
|
+358 16 366 8920
|
|
ansefktats@fintraffic.fi
|
|
|
KOKKOLA-PIETARSAARI ATS
|
EFKK
|
Lentäjäntie 162, 68500 Kruunupyy
|
+358 6 869 6820
|
|
ansefkkats@fintraffic.fi
|
|
|
KUOPIO ATS
|
EFKU
|
Lentokentäntie 275, 70900 Toivala
|
+358 17 580 7261
|
|
ansefkuats@fintraffic.fi
|
|
|
KUUSAMO ATS
|
EFKS
|
Lentokentäntie, 93600 Kuusamo
|
+358 8 851 8820
|
|
ansefksats@fintraffic.fi
|
|
|
LAPPEENRANTA ATS
|
EFLP
|
Lentokentäntie 21, 53600 Lappeenranta
|
+358 5 680 6321
|
|
anseflpats@fintraffic.fi
|
|
|
MARIEHAMN ATS
|
EFMA
|
Flygfältsvägen 67 22120 Mariehamn Åland, Finland
|
+358 18 634 420
|
|
ansefmaats@fintraffic.fi
|
|
|
MIKKELI ATS
|
EFMI
|
|
+358 15 366 427
|
|
|
|
|
OULU ATS
|
EFOU
|
Lentokentäntie 720, 90410 Oulu
|
+358 8 880 7804
|
|
ansefouats@fintraffic.fi
|
|
|
PORI ATS
|
EFPO
|
Lentoasemantie 1, 28500 Pori
|
+358 2 6100 6050
|
|
ansefpoats@fintraffic.fi
|
|
|
ROVANIEMI ATS
|
EFRO
|
Lentokentäntie, 96930 Rovaniemi
|
+358 16 363 6612
|
|
ansefroats@fintraffic.fi
|
|
|
SAVONLINNA ATS
|
EFSA
|
Lentoasemantie 50 57310 Savonlinna
|
+358 15 411 8120
|
|
ansefsaats@fintraffic.fi
|
|
|
SEINÄJOKI ATS
|
EFSI
|
|
+358 6 421 9620
|
|
|
|
|
TAMPERE-PIRKKALA ATS
|
EFTP
|
Tornikaari 40, 33960 Pirkkala
|
+358 3 383 5433
|
|
anseftpats@fintraffic.fi
|
|
|
TURKU ATS
|
EFTU
|
Lentoasemantie 150, 20360 Turku
|
+358 2 415 4801
|
|
anseftuats@fintraffic.fi
|
|
|
UTTI ATS
|
EFUT
|
Lentoportintie 87, 45410 Utti
|
+358 5 340 8320
|
|
ansefutats@fintraffic.fi
|
|
|
VAASA ATS
|
EFVA
|
Lentokentäntie 174, 65380 Vaasa
|
+358 6 212 6120
|
|
ansefvaats@fintraffic.fi
|
|
|
|